Nu börjar nedmonteringen av blå korten

SL försöker nu göra vad de kan för att fasa ut de gamla blå korten som tjänat dem väl i så många år. I stället vill de att man ska använda det gröna kortet och den, förvisso utsökta, möjligheten att blippa sitt bank- eller kreditkort i spärren.

När automaterna försvinner så kommer man inte längre att kunna fylla på reskassa och aktivera näthandlade biljetter på sina blå kort.

Det gröna kortet är modernare, mycket smidigare när man köper biljetter och har en hel massa andra fördelar. Samtidigt som dess möjligheter på ett par sätt är kraftigt reducerade i jämförelse med blå kortet. Det går t.ex. inte att fylla på med enkelbiljetter och det går inte att ladda det med reskassa.

Men vad spelar det för roll?

Det spelar faktiskt ganska stor roll. De flesta barn som reser kollektivt har idag en skolbiljett, den gäller hela terminen under helgfri måndag – fredag mellan klockan 04.30 och 19. När barn åker hem från träning klockan 19:30 eller ska åka till stan på helgen eller sommarlovet så gäller den inte men då är reskassan på de blå korten ett utsökt komplement.

Barn har inte alltid ett bank-kort och kan därför inte förväntas använda den varianten, dessutom känner jag få barn (min egna inkluderade) som har koll på när deras skolbiljett fungerar och inte.

Har SL en lösning?

De har sedan de gröna korten introducerats sagt att man ska kunna ladda dem med engångsbiljetter som används vid behov. Det vore en bra lösning, om de kan få den att fungera. Från början skulle funktionen kommit i januari, sedan blev det mars och nu senast hörde jag att det inte blir före sommaren. När en så till synes enkel sak blir så försenad är det nästan säkert något problem med tekniken som inte är lätt att lösa. Kanske bränner den engångsbiljetter även om skolbiljetten är aktiv, kanske klarar inte systemet av att ha två samtidigt aktiverade biljetter på ett kort.