Känslan som är din största fiende

Vi som jobbar inom produktutveckling har alla varit där, när vi måste ta beslut om väg att gå och helt enkelt får lita på vår magkänsla när det gäller vad som blir bäst före produkten och kunden. Ofta blir det bra, vi känner trots allt vårt produkt och vi har tillräckligt med kunskap om våra kunder för att förstå hur de använder produkten och vad deras pain-points är.

Eller gör vi det?

Det är just där faran ligger, när vi börjar lita mer på vår känsla för vad som är rätt än på verkligheten. Om du jobbar med UX så har du helt säkert en väldigt bra känsla för vad som är rätt, men om du är bra på ditt jobb och jobbar hos en arbetsgivare som värdesätter din expertis så förstår du säker också värdet av att validera din känsla mot verkligheten genom att studera, intervjua och testa med riktiga användare. För hur ska du annars veta att användarna är kvar där du tror att de är och att du lägger kraften på rätt saker.

Om du inte är UXare så är det svårare. Som utvecklare kanske magkänslan är allt du har, du har inga kunder att prata med. Kanske försöker din organisation t.o.m hindra dig från kundkontakt eftersom de inte litar på vad utvecklare kan säga i ett möte (det är vid sidan av budskapet med den här texten, men byt jobb!). Kan du lita på magkänslan?

Oftast kan du det, men det blir lättare om du också kan lita på det arbete UX:arna gjort eller om din Product Owner/Manager kan backa upp sina idéer med mer än “jag tror det är viktigt” för då är de också slavar under en känsla som de litar på utan att egentligen veta om den stämmer.

När du baserar din utveckling på vad du tror är bra och vetskapen att ingen klagat så här långt så är det läge att tänka om. Om jag är så säker på att jag har rätt, trots att andra i organisationen ifrågasätter det, vad har jag då att förlora på att kunna visa att jag har rätt?